torsdag 3 maj 2012

Poeten slumrar

Genom alla mina dagar, som sedan länge är oberäkneliga, har jag haft ventiler. Om du lägger handen mot min panna vissa dagar kan du känna hur jag, likt en tryckkokare, börjar pumpa inombords och nästan skakar. Därför har jag ventiler. För att inte explodera med stil. Många människor kommer inte lämna några större spår efter sig, men jag har redan lämnat förrådsvis med teckningar, anteckningar, texter, poesi och saker jag slängt ihop av tändstickor, plektrum, häftmassa och diverse byggmaterial som jag för tillfället råkar ha till hands. Vissa har stressägg, men jag försöker trycka ut känslan i något formbart som för tillfället råkar finnas till hands. De senaste åren har jag nästan helt gett upp. Inga nya låtar, inga nya texter, inga nya teckningar och tavlor - ingenting.
   Det digitala räknas inte. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer alla våra digitala fotspår suddas ut av en artificiell orkan som kallas för generationsskifte. Formaten kommer bytas ut, fickminnen kommer försvinna och i framtiden kommer man inte kunna undersöka dess innehåll utan antik teknologi. Jag ser på korten på mina barn ibland och tänker "dessa kort måste sparas till eftervärlden", men utan fysiska kopior kommer det inte att bli så. De kommer helt enkelt att försvinna spårlöst i den digitala etern och utvecklingen.

Jag tappade tråden lite där... Just därför jag försöker skriva. Försöker vara sammanhängande och vettig. Det är ett komplicerat företag, men något jag gärna tar på mig.
   Det är det poesin har varit för mig. Ett osammanhängde sätt att försöka vara konkret, på ett icke konkret sätt. Det låter bara som en enorm motsägelse, men det är ju exakt det jag är, så det gör inget. Kommer lägga upp min poesi också, utöver det jag skriver på den här bloggen, för allmän beskådan, på en egen sida. Ju fortare jag kan samla ihop alla jävla papperslappar som ligger spridda över alla jordliga platser där jag någon gång visat upp min jordliga lekamen, ju fortare kommer ni att få ta del av det - jag är en sån jävla exhibitionist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar